علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
استاد حسینی تامل در روش تعقل را تنها راه حل می‌دانست
۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۱

یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:

مرحوم استاد حسيني الهاشمی متفکري بود که در سير علمي اش هيچ گاه از عرصه ذهن و عين غافل نشد. او به دنبال مفهوم پايه اي بود که نه تنها توان تحليل واقع را داشته باشد بلکه بتواند روش تحليل را هم سامان دهد و چينش متناسب را در ذهن ايجاد کند.

 
سیاست‌گذاری رسانه و امکان آزادی مطبوعات
۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۴

علامه سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی:

رسانه‌ها علاوه بر آن‌كه ابزار اداره‌ی سیاسی جامعه‌اند، «اعتبار» سیاسی آن جامعه نیز می‌باشند؛ همان‌گونه كه «اسكناس»، اعتبار اقتصادی هر كشور است. بنابراین باید برای آن‌ها تعریف جامع و مانعی ارائه كرد تا بتوان به اداره آن پرداخت. پس از آن هم باید دانست كه وضعیت كشور در زمینه‌ی رسانه‌ها به چه نحو است تا ...

 
فلسفه شدن، یادگار علامه سید منیرالدین حسینی
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۴

یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:

حضرت استاد حسینی الهاشمی دو دهه عمر شریف خود را به هدایت و مدیریت پژوهش جمعی عاشقان نظام اسلامی، ایمان وعقلانیت جمعی را به جایگاهی رسانده است که هیچ عارف و فیلسوف و دانشمند و فقیه منصفی نمی تواند از کنارش عبور کند.

 
شتابزدگی در تغییر سرفصل‌ها، آسیب تحول علوم‌انسانی
۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵

گفتگو با استاد پیروزمند؛

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: در عرصه علوم انسانی اگر بخواهیم با شتابزدگی به تغییر سرفصل‌ها دست بزنیم، علوم اسلامی نمی‌شوند. پرداختن به تحقیقات بنیادین بدون توجه به تحقیقات میدانی نیز بی‌فایده است.

 
حوزه و سرپرستی تحول علوم انسانی در فضای اندیشه دینی
۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۶

حجت‌الاسلام دکتر جمالی:

دانشگاه در تولید علوم انسانی، وابستگی روشمند با حوزه دارد و نمی تواند حضور مستقیم در تحول علوم انسانی داشته باشد. حوزه باید این پروژه را در فضای اندیشه دینی سرپرستی کنند و استنباط و اجتهاد کافی را داشته باشد که در این خصوص ضعیف بوده ایم. باید اجتهاد به روز شود و نظام توصیفی ارزشی را در ساحت جامع از ...

 
عاشورا، ابتلاي اعظم رسول خدا و تنها بستر موحّد براي دست يابي به عالي ترين مراتب توحيد
۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۳

استاد ميرباقري شب نهم محرم 1393

متن زیر چکیده اي تفصيلي از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري، در نهمين شب عزاداري حسيني در دهه اول محرم الحرام 1393 است که به تاریخ 11 آبان ماه در مدرسه فيضه قم برگزار شده است. ايشان در اين جلسه با طرح اين سؤال كه «بالاترين مقامي كه يك موحد در سير توحيدي خود مي تواند به آن برسد چيست؟» به تبيين ...

 
تقریری از کلام اجتماعی استاد میرباقری در کتاب بینش تمدنی
۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۹

نوشته حجت الاسلام مهدی‌زاده؛

نویسنده اثر بر این باور است که اگر کسی با این پاذل اعتقادی و بینشی که از سوی حجت الاسلام و المسلمین میرباقری ارائه شده است به خوبی ارتباط برقرار کند، وارد در محیط جبهه علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی شده است و ماموریت عمیق تری از فعالیت جبهه حق را درک کرده است و می تواند با قلب و فکر و عمل خود به آن ملحق ...

 
اصل ولایت‌فقیه با تلاش علامه حسینی الهاشمی(ره) در قانون اساسی گنجانده شد
۱۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۰

دکتر رضائی در بازدید از فرهنگستان:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی فیلسوف بزرگ «آیت‌الله حسینی الهاشمی (ره)» تلاش‌های بی وقفه‌ای در تدوین قانون اساسی، به ویژه وقتی که در پیش نویس اولیه آن قانون تقریبا خبری از محوریت «اصل مترقی ولایت فقیه» نبود، انجام داد و تلاش های ایشان موجب اجماع بزرگانی چون شهید بهشتی و دیگران در این باره شد و پیش نویس ...

 
تصاویر بازدید دکتر محسن‌رضائی از فرهنگستان
۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۲

گزارش تصویری؛

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، از دستاوردهای علمی و پژوهشی فرهنگستان علوم اسلامی قم بازدید کرد.

 
نظام معقول
۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۴

در این کتاب به بررسی عقلایی نظریه ولایت مطلقه فقیه پرداخته‌ شده و از ابتدا وارد اثبات معقولیت ارکان نظریه نشده‌، بلکه نخست به تبیین معنای ولایت بر جامعه (موضوعاً) پرداخته‌، سپس ضرورت ولایت دینی بر جامعه را ثابت کرده و در نهایت به متن بحث وارد شده، تا بدین ترتیب مبانی اصول موضوعۀ کلام به درستی شکافته ...

 
«فلسفه چگونگی» راه نجات از رکود در «تحول علم» و «علم دینی»
۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۹

آنچه تا حال داشته ‏ایم «فلسفه‏ ی چیستی و چرایی» بوده است و فلسفه ‏ی چگونگی نداشته ‏ایم. چون فلسفه ‏ی چگونگی نداشته ‏ایم قدرت برنامه ‏ریزی هم نداشته ‏ایم. به همین مناسبت تمدن گذشته ‏ی اسلامی رو به افول رفت؛ چون در مقابل تمدنی قرار گرفت که فلسفه‏ ی چگونگی داشت. فلسفه‏ ی غرب با «نسبیت» برقرار کردن بین ...

 
بحران ایدئولوژیک تمدن غرب عامل ایجاد بحران اقتصادی شده است
۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۴

انقلاب اسلامی و فصل جدید حیات جامعه اسلامی

انقلاب اسلامی بحران ایدئولوژیک برای تمدن غرب ایجاد کرد و جلوی پیشروی آن را گرفت و باعث ایجاد بحران اقتصادی برای آن‌ها شد و اگر ما بخواهیم برای پیشرفت از این ایدئولوژی شکست خورده استفاده کنیم، شکست می‌خوریم. الزام ما در حوزه اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است که این به معنی تولید جدید از معیشت که بر مبنای ایدئولوژی ...

 
کتاب نظریه بنیادین در مناسبات دین و فرهنگ؛ اثر علیرضا پیروزمند
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۴

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در کتاب "نظریه بنیادین در مناسبات دین و فرهنگ" به واکاوی رابطه دو موضوع مهم و سرنوشت‏ ساز یعنی دین و در چهار فصل «دین شناسی»، «فرهنگ شناسی»، «نسبت دین و فرهنگ» و «سطح گستره فرهنگ» به تبیین مناسبات دین و فرهنگ می پردازد.

 
انقلاب فرهنگی، سازوکاری عقلانی برای تحقق تمدن دینی
۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۷

استاد میرباقری در دانشگاه تهران:

آرمان دستیابی به علم دینی در یک جامعه سکولار محقق نمی‌شود، بنابراین ضرورت انقلاب فرهنگی به معنی ایجاد سازوکاری عقلانی برای دست یافتن به آرمان دینی است، برای نیل به اهداف علاوه بر انقلاب سیاسی، باید عقلانیت اجتماعی و فهم آن را تغییر دهیم، البته امروز هم ما در مسیر تحقق انقلاب فرهنگی هستیم تردیدی نیست...

 
مرحوم سید منیرالدین می‌گفت: هرجا مفاهیم کاربردی را جدی نگرفتند، کارآمدی اسلام زیر سوال رفت
۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۰

آیت‌الله حائری در سالگرد ارتحال علامه حسینی:

آخرین باری که مرحوم حاج آقای منیرالدین حسینی تلفنی با بنده صحبت کردند، می‌گفتند: «آقایان مفاهیم کاربردی را جدی نگرفتند، کارآمدی اسلام زیر سوال رفته است»، آنجایی که کارآیی اسلام زیر سؤال نرفته آنجا بوده که در عینیت اسلام حضور پیدا کرده است و شناخته شده است.

 
حاکمیت دینی از دیدگاه استاد حسینی الهاشمی (ره)
۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۶

حجت الاسلام اسماعیل پرور؛

مرحوم «استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی» در طول بیش از دو دهه از فعالیت‌های علمی خود در سال‌های پس از پیروزی انقلاب تلاش کردند تا ساختار حکومت دینی را تشریح کرده و روند منطقی تصمیم‌گیری و قانونگذاری بر اساس ارزش‌های دینی در این حکومت را تبیین نمایند.

 
ضرورت تکامل علم اصول از منظر استاد سید منیر الدین حسینی الهاشمی
۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۹

در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند

در مورد نو آوری های اصولی استاد سید منیرالدین حسینی، باید بگویم که ایشان به جای پرداختن به متن علم اصول و قواعد علم اصول، یک واکاوی نسبت به زیربناها و زیر ساخت های علم اصول انجام داد و تلاش کرد از طریق تقویت استوانه ها و خواستگاه حجیت قواعد اصولی به تقویت این بنیان بپرداز. که البته بعد از ایشان در سالهای ...

 
نگاه انتقادی به کارآمدی فلسفه اسلامی
۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۶

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری؛

فلسفه اسلامی برای حضور در گزاره های علوم فرودستی و پشتیبانی تئوریک از علومی مانند علوم انسانی، نیازمند بهره گیری از لوازمی است که حکمت صدرایی از آن لوازم به دلیل منطق و روش حاکم برآن، برخوردار نیست.

 
چرا زبان فرهنگستان  برای دیگران غریب است؟
۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۱

گفتگو با معاون پژوهش فرهنگستان علوم اسلامی

برای ایجاد تفاهم علمی باید ابتدا در ساختار درونی فرهنگستان کوشش کرد ادبیات و زبان فرهنگستان را از طریق فرآیند تطبیق به زبان موجود نزدیک کنیم و سپس با استفاده از فضای آزاداندیشی و کرسی های نظریه پردازی، امکان دسترسی، پاسخگویی و تحمل ابهام را در جامعه ي علمی ارتقا داده و زمان تفاهم با آنان را کاهش بخشیم....

 
جایگاه محیط زیست در فلسفه اسلامی
۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۷

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند؛

اگر جهان بنا به فلسفه اسلامی، ظرف بندگی و پرستش خدای متعال قرار دارد، به طبع محیط زیستی که انسان در آن زندگی می‌کند، اهمیت پیدا می‌کند.